Heeft u geldproblemen? Of loopt u achter met uw betalingen? Dan is het vaak moeilijk om hulp te zoeken. En het is juist belangrijk om snel hulp te krijgen! Want geldproblemen kunnen grote gevolgen hebben. Het team ‘Vroeg in Actie’ biedt hulp aan mensen met geldproblemen, óók als ze daar niet specifiek om gevraagd hebben. Zo gaat het team bijvoorbeeld op huisbezoek om te kijken hoe ze het beste kunnen helpen. Huisbezoeken worden van tevoren aangekondigd. Maar hoe gaat dat eigenlijk in z’n werk? 

Huisbezoek 

Mariëlle Spelbos, medewerker bij ‘Vroeg in actie’, vertelt: “Wanneer het iemand niet lukt om maandelijks de huur, energie, water of ziektekostenverzekering te betalen, dan krijgt ons team een seintje. Wij proberen dan vervolgens hulp te bieden door het sturen van een mail, sms, brief, telefoontje of een huisbezoek.” 

“Afgelopen maand legde ik, samen met een collega, zo’n huisbezoek af. Eén van die huisbezoeken was bij een meneer, die toevallig bij zijn voordeur met een buurman stond te praten. In het kader van de privacy wilde ik niet, waar de buurman bij stond, bekend maken waarvoor wij kwamen. Ik vertelde dat wij graag even wilden praten.” 

“Eenmaal binnen, vertelde ik wie ik was en ook waarom ik er was. Uiteindelijk hebben wij een heel goed gesprek gehad. En we hebben deze meneer ook de juiste hulp kunnen aanbieden. Dit heeft hem geholpen om zijn financiën weer goed op orde te krijgen en betalingsachterstanden op te lossen. Omdat we er op tijd bij waren, is het allemaal te overzien. Precies dat is, waarvoor Vroeg in Actie in het leven is geroepen!” 

Meer weten?

Wilt u meer weten over ‘Vroeg in Actie’ of over schulddienstverlening? Klik dan hier.