Heb je geen baan en ga je niet naar school? En woon je in de gemeente Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede of Zeist? Dan kun je bij de RSD een bijstandsuitkering aanvragen. Hoe dat in z'n werk gaat, laten we hieronder zien.

Route voor het aanvragen van een bijstandsuitkering

Hieronder staan de stappen weergegeven die je moet volgen voor het aanvragen van een uitkering.

  1. Afgerond: Melden bij de RSD

    Vul de online test berekening ‘Kan ik een bijstandsuitkering krijgen?’ in en laat je contactgegevens achter. Dit kan op de laatste pagina van de test. Vervolgens neemt een medewerker van de RSD telefonisch contact met je op. Je kunt ons ook belllen (tel. 030 - 692 95 00) voor meer informatie.

  2. Afgerond: Intakegesprek

    Je wordt uitgenodigd voor een intakegesprek. Hierin bespreken we jouw huidige situatie. We zoomen in op jouw woonsituatie, werk, opleiding, mentale en fysieke gezondheid en financiële situatie.

  3. Afgerond: Zoektermijn gesprek

    Vervolgens krijg je een uitnodiging voor een zoektermijn gesprek.

  4. Afgerond: Inspanningsplan

    Je krijgt vier weken de tijd om te laten zien wat je in je mars hebt. Je zoekt naar werk en/of een opleiding.

  5. Afgerond: Twee routes

    Heb je werk of een opleiding gevonden? Good for you!
    Heb je geen werk of geen opleiding gevonden? Dan neem je contact met ons op voor jouw terugmeld gesprek.

  6. Afgerond: Terugmeld gesprek

    Je bespreekt het inspanningsplan met jouw contactpersoon en je bespreekt de overgebleven mogelijkheden.

  7. Afgerond: De aanvraag

    Heb je je aan het inspanningsplan gehouden en is het niet gelukt om aan het werk te komen? Of heb je geen opleiding kunnen vinden? Dan mag je een aanvraag voor een bijstandsuitkering indienen. 

  8. Afgerond: Is jouw uitkering toegekend?

    Dan maken we samen met jou een plan van aanpak voor jouw re-integratie.